Segmentaties

Deel Nederland in met kant-en-klare segmentatiemodellen

Segmentaties

Hoe meer je weet van je doelgroep, hoe beter je beslissingen kunt nemen. TDA Analytics biedt klant-en-klare segmentatiemodellen die direct inzetbaar zijn, snel inzicht geven in je doelgroepen en beschikbaar zijn voor elk woonadres.

Whize en GeoType zijn ontwikkeld om alle huishoudens in Nederland te identificeren en te classificeren. Enerzijds ingedeeld op gebied van socio-demografische en omgevingskenmerken, anderzijds aan de hand van lifestyle gedrag.

Onze segmentatiemodellen helpen je bij:

  • Het creëren van een snel en betrouwbaar beeld van de levensstijl van jouw klanten.
  • Het ontwikkelen van relevante proposities per doelgroep.
  • Het kwalificeren van nieuwe klanten zodat deze beter worden opgevolgd.
  • Het voorspellen van de klantpotentie.
  • Het bepalen van (lokale) marktpotenties en de invulling van het lokale marketing- en vestigingsplaatsbeleid.

[HORIZONTALE LIJN]

logo-geotype-rgb-diapositief-510px-3.svg

De GeoType-segmentatie is gebaseerd op lifestyle marktonderzoek dat al sinds 1994 onder de Nederlandse bevolking wordt uitgevoerd. Dit resulteert in een indeling van Nederland in 14 lifestyle segmenten.

logo-whize-rgb-diapositief-510px-3.svg

De Whize-segmentatie is gebaseerd op socio-demografische, socio-economische en omgevingsvariabelen. Dit resulteert in een indeling van Nederland in 11 segmenten, die verder verfijnd kan worden naar een indeling in 59 subsegmenten.

 

Maatwerk segmentatie

Naast GeoType en Whize hebben wij een aantal segmentaties op basis van specifiek gedrag of voor een specifieke klantgroep. Daarnaast is het ook mogelijk om een geheel op maat gemaakte segmentatie te ontwikkelen. De beschikbare segmentatiemodellen zijn:

  • Shopping segmenten: een indeling in 7 shopping segmenten speciaal ontwikkeld voor de retailmarkt.
  • FinTypen: een segmentatie op basis van financiële kenmerken en gedrag van consumenten.
  • Mentality: een segmentatie gebaseerd op basis van waarden, meningen en leefstijl van consumenten, in samenwerking met Motivaction.
  • Culturele doelgroepen: een segmentatie voor de cultuurmarkt, gemaakt op basis van cultuurconsumptie.
  • Communicatiestijlen: een indeling van Nederlandse huishoudens in 4 communicatiestijlen die houvast bieden om de meest passende kanalen en tone-of-voice te gebruiken.